Tuesday, August 26, 2008

P44 - MENGGUNAKAN DAFTAR PEMILIH YANG TIDAK SAH



PERMATANG PAUH, Yayasan Aman 24 OGOS - Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dipertanggungjawabkan kerana menggunakan Daftar Pemilih yang tidak sah untuk Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, apabila mengunakan daftar pemilih yang tidak di'warta'kan (non-gezeted).

"Daftar pemilih yang digunakan kali ini cukup pelik kerana semakan daftar pemilih online umum tidak sama semakan daftar pemilih khas pilihanraya kecil permatang pauh" jelas Fuziah Salleh, Timbalan Pengarah Pilihanraya Pusat.

Menurutnya lagi, seramai 949 nama hilang, dalam daftar pemilih yang di'warta'kan pada 19 Jun, 2008.

868 masih di Permatang Pauh, namun tidak dapat mengundi kerana nama mereka dalam senarai kemaskini (update) bertarikh 31 Julai 2008 yang tidak di'warta'kan digunakan.

Dalam senarai kemaskini tersebut, seramai 861 nama dimasukan, manakala 868 nama dihilangkan.

Senarai kemaskini tersebut hanya dicetak SPR untuk diserah kepada parti-parti bertanding hanya berikan semalam 23 OGOS, 2008.

Penambahan pengundi kurang seratus orang adalah pembohongan.

Mengikut amalan dan peraturan pilihanraya senarai daftar pemilih yang digezetkan sahaja boleh digunakan untuk sesuatu pilihanraya yang berlangsung.

PKR telah menghantar bantahan di SPR semalam.

SPR kini telah menjadi bahan cemohan umum dan meminta badan itu agar berhenti dari bersekongkol dengan parti memerintah, BN.

No comments: